Aangifte van overlijden
Als iemand overleden is, is het verplicht om daarvan aangifte te doen bij de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. Dat doen wij voor je. Hiervoor hebben we de overlijdenspapieren van de dokter nodig, de zogenaamde A en B verklaring. Hiermee gaan we naar de afdeling Burgerzaken en ontvangen dan een Verlof tot Begraven of Cremeren en een Akte van Overlijden.
Door deze aangifte worden deze instanties automatisch geïnformeerd:
- Het UWV. Indien de overledene daar was ingeschreven stopt de uitkering op de dag na overlijden. Het UWV bepaalt of de nabestaanden recht hebben op een overlijdensuitkering.
- Sociale Verzekerings Bank (SVB). Die gaan namelijk over de Anw-uitkeringen. Dat is een nabestaandenuitkering uit de Algemene nabestaandenwet (Anw) na het overlijden van een partner of ouder waar je in sommige gevallen recht op hebt. Je moet dit verder zelf hier regelen.
- De Belastingdienst. Na overlijden ontvang je een F-biljet voor de laatste aangifte inkomstenbelasting en een aangifteformulier voor eventuele erfbelasting.
- Hoogheemraadschap. Het Hoogheemraadschap stopt de betalingen voor waterschapsbelasting. Omdat de peildatum 1 januari is, betaalt iemand die op 2 januari overlijdt alsnog het hele verdere jaar waterschapsbelasting.
- Gemeentelijke belastingdienst. Een eventueel teveel betaald bedrag aan gemeentelijke belastingen wordt teruggestort en indien er overgebleven huisgenoten zijn, ontvangt de nieuwe belastingplichtige een nieuwe aanslag voor het resterende deel van het jaar.
Andere instanties moet je zelf informeren met een kopie van de Akte van Overlijden die je van ons ontvangt. Geef nooit het origineel weg want die kost op dit moment €16,60 (tarief 2024) exclusief portokosten. Geef daarom altijd een scan of kopie.